Puerh óriások |
Nem könnyű törpének lenni, de még nehezebb a dolga az óriásoknak. A növekedés láza csak újabb növekedéssel csillapítható, a piac pedig közömbös a törpe, vagy az óriás sorsa iránt. Egyenlőre. Az óriás tehát rákényszerül, hogy újra és újra feltűnjön, jobban mondva le se nyugodjon a vásárló horizontján. |
Új irány |
2012-ben a Menghai Teaüzem (kínaiul a Nagy Prosperitás) egy sor új termékkel rukkolt elő. Tette ezt akkor, amikor a puerh piac megingani látszik, ami persze ennek a piacnak természetes velejárója. 2002, 2007, 2009 ennek a piacnak a nagy ingajáratát jelző évjáratok. Az idei év bizonytalansággal teli, megtorpant, vagy legalábbis meghőkölni látszik a kínai gazdaság eddigi szárnyalása, ami nagyon sok buktatót rejt és történelmi értelemben ugyanolyan gyorsan változhat katasztrófává, mint ahogy felívelt másfél évtizeddel ezelőtt. Márpedig a tea piacán belül a puerh úgy mozog, mint egy előrebocsátott révkalauz a hatalmas konténerhajó előtt, jelzi és érzi annak minden rezdülését. 2013-ban a puerh piacán és a Menghai Teaüzemnél az eddigi prosperitás ingatagságát paradox módon éppen a túlzott érdeklődés jelezte. A rakétaként szárnyaló és az utóbbi három évben stabil árakat produkáló Menghai légypapírként vonzotta a befektetőket. A guangdongi nagykereskedők és befektetők után megjelentek a Liaoning, a Heilongjiang és más észak-kínai óriások és mind teába akartak fektetni. Nyilvánvaló volt, hogy a hatalmas mennyiségű forró tőke, amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan össze is roppanhat, a túlérétkelt cég egy piaci megingás esetén szó szerint összeroskad az értéktelenné vált befektetési szándék súlya alatt. |
Prémium teák tengere |
A Menghai menedzserei persze felismerték a helyzetben reljő veszélyeket, az óriás kormányosa gyorsan reagált, és komoly kiigazításba kezdett. A tömegtea gyár képét levetkőzendő a Menghai költséges franchise rendszerét negyedével karcsúsítja, több, mint 500 üzlettől vonja meg az árusítás jogát. Az, hogy egy üzlet Menghai dealerré válhasson súlyos tízmilliókba kerül, az pedig, hogy visszavágják az üzletláncot nagyon is érthető okokból történik. A nagy hajónak döntenie kell, hogy a prémium teák viharos és drága tengerén hajózik tovább, vagy elsüllyed a hamisítók és arctalan sokaság tömege által uralt tengeren. A Menghai Teaüzem mindkét szegmensben jelen volt és van, de a puerh piaca jelentősen megváltozott, hatalmasra duzzadt és specializálódott az elmúlt évtizedben. A középkategóriában 2012-ben a nyitási árhoz képest az ár egy év alatt megtriplázódott, az idén a szedés óta 64%-ot nőtt. A 7572, 7542 és ehhez hasonló blendek piacán a Menghai világítótoronyként áll, minden mozdulata referencia, emiatt még inkább kitett a spekulatív tőke hullámverésének. Ez a spekulatív tőke pedig minden csak nem jó. A prémium kategóriájú vad eredetű sheng teák piaca stabilabb és sokkal behatároltabb. A növekedés és a kiszámíthatóság is stabil. A termelési háttér, a vad és félvad ültetvények nem futtathatóak az égig, a rendelkezésre álló alapanyag szűkös. Olyan kormánymozdulatokra volt tehát szükség, amelyek révén a hatalmas hajó mozgékonysága is megmarad és csendesebb vizekre manőverezhető. |
Az eddig említett problémákra való reagálás része volt már a TAETEA márka bevezetése is, ami most újabb lendületet kapott, amikor a Menghai boltjaiban egyszerre, hatalmas csinadrattával mutatták be a legújabb szuper prémium vonalat, a Dan Qing-et. Meglehetősen bátran árazott, vadonatúj technológiával előállított teákról van szó, amelyek szó szerint a sheng és shu puerh határán helyezkednek el. Az mindenki számára világos, hogy a shu puerh egy pénztemető, prémium teákat shu kategóriában nagyon költséges dolog bemutatni.. A sheng prémium kategóriája nem könnyű és viszonylag szűk piac, a tömegek mégsemilyen termékeket vesznek magukhoz, gondoljanak csak az avasi lakótelepre és a szélén meredő olcsó áruházakra a márkátlan sörökkel, és szorozzák meg tízezerszer ha tömeget akarnak látni. |
Az új tea nevéből a Dan vöröset, egyúttal nagy becsben tartottat jelent és a tea shu karakterére utal, a Qing pedig a türkizzöld, a tea zöldsége. A nagy dobás, 2013 első puerh prémium teája tehát olyan, mint egy keverék, amiben sheng és shu is van, ráadásul nem egy évből, (a sheng friss, a shu idősebb - ezek csak találgatások). De ezt nem lehet pontosan tudni. A hivatalos bemutató szerint enyhén fermentált, nagy levelű, rügyekből álló mao cha az alapanyag. Valamiuféle középút a sheng és a shu között. Ilyen keverék receptre egyébként először nem a Menghai szakemberei gondoltak, hanem a nyugati köztük a magyar teaivók, akik tudatlanul és kíváncsian keverték a két fajta teát. Ez most egy új, pontosságot, jó alapanyagot igénylő nagyipari technológia és egy új teafajta létrejöttének pillanata. A fogyasztók örök problémája, hogy a sheng teák igazából érlelten sokkal finomabbak. Ez igaz akkor is, ha manapság csodálatos friss sheng teák születnek. A sheng esetében száraz érlelésnél mimimum 5-8 év kell az érettebb íz kialakulásához. A shu esetében is finomabb a tea, ha legalább 2 évet nyugodott egy raktár mélyén. Ebből a szempontból az új teafajta telitalálat, finom, valóban prémium kategória, összetettsége miatt megér néhány kóstolást. Azt viszont nehéz megmondani milyen hatással lesz a puerh tea és a Menghai jövőjére. |
2005 előtt a dolgok sokkal lineárisabbak és érthetőbbek voltak, a Menghai Teaüzem árai akkor is irányadók voltak, ami drágább volt, az biztosan jobb volt és fordítva, ma a gyors befektetéseknek kitett vállalat termékeinek minősége sokak vvéleménye szerint kevésbé megbízható, az árak viszont ettől függetlenül nőnek, a Menghai árképzése pedig maga a káosz. A brandépítés szempontjából a Menghai legújabbkori története miondenképpen siker. (A mindent uraló marketinget professzionális eszközként használó Menghai két éve hatalmas reklámkampámnnyal vétette észre magát.) De a teafogyasztók számára a Menghai nemcsak gazdaságilag volt viszonyítási pont, hanem maga volt a puerh tea, spirituálisan is bizalmukba fogadták. Ha a spekulatív tőke igényének engedve a cég hírnevét aprópénzre váltják, akkor a hosszú távú következmények nem feltétlenül pozitívak. Márpedig a Menghai és más teák árának súlytalan liánként való felfelé kúszásával, az állandó növekedési kényszerrel, a mindent átjáró marketing szagával a termékek és a vállalat egyre messzebb kerül a tea eredeti szellemétől. Ez persze csak egyfajta vélemény Ahogy a tea szlogenje mondja „Itt a Dan a csészémben, épphogy megkóstoltam, de máris odavagyok.” |
hivatalos film: |